Wednesday 26 September 2012

"Ibu!!.. Wat Cake Choc 'SELEKEH'..



Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera. Ya Ampunnn.. Apa lah kena ngan mataku iniii?? Dari pagi tadi nak masukkan N3 ni, tapi punyalaaaa mengantuk. Cuaca pulak ujan dan mendung dari pagi tadi, lagilaa layu jer kelopak mata ni. duhh.. Kugagahi juga demi adeq adeqku cayang yang dok menanti resepi ni. I'll try bebeh!!!.. Hope i tak lolap lagi yer.. hehehh.. ;D




Sabar jerlah anak dara den ni kann.. Orang nak cake yang lelawa, dia pulak boleh suh ibunya buat Cake 'SELEKEH'. Sampai pinggan yang comot tu pun dia tak bagi saya lap, tulah 'ART' katanya. Tapi okay gak my darling, ibu pon tersangatlah rajinnya sekarang ni. Sesekali kita layan yang selekeh pon best gak. Cake ni yang saya buat masa besday saya aritu. Alkisahnya adalaa sikit sikit kat SINI. Actually, ni adalah MOIST CHOCOLATE CAKE versi bakar. Dah banyak kali saya dok menerai mencari resepi kek yang cukup moist dan tak berapa manis sebegini. Sebelum ni ada gak buat yang versi kukus macam YANG INI cuma saya ni kengkadang malas bebenor nak punggah piyuk kukus yang godang tu. Kalau bakar tu sempoi sikit, sumbat jer masuk dalam oven tu. Cukup taim masaklaa dia.




Okaylah, takleh bebel lelama, japgi dah nak kuar gi amik anak bertuah tu balik sekolah. Hari hari dia balik lambat sekarang, ada kelas tambahan. Siang siang memang saya ni 'HOME ALONE' jer selalu. Jomlah saya share resepinya dulu. Resepi ni adalah sumbangan adeqku SUE ALEEN suatu masa dulu. Lama dah yang akak simpan resepi ni sampai lupa, tah macam mana bila belek belek balik kitab resepi lama ni boleh jumpa pulak. Tapi ada sikit sikit akak adjust ikut citarasa family akak dan bahan yang ada.


BAHAN BAHAN :

250 gm Butter ~~ Saya guna SCS
4 biji Telor Ayam Gred A
2 cawan Soft Brown Sugar 
2 cawan Tepung Gandum
2 sudu kecil Baking Powder 
2 sudu kecil Vanilla Extract

1 cawan Serbuk Koko Van Houten
1 sudu besar Serbuk Nescaffe ~~ Saya tambah
1/2 cawan Gula Kaster
1 cawan Air Panas Mendidih
1/2 cawan Susu Cair




~~ CARA CARA ~~

1.  Masukkan serbuk koko, gula kaster, serbuk nescaffe ke dalam bekas dan kacau dengan air panas mendidih hingga semua larut sempurna dan berkilat. Sejukkan dan tuangkan susu cair. Kacau rata dan ketepikan.

2.  Pukul butter dan gula perang halus hingga kembang dan masukkan telur sebiji demi sebiji diikuti dengan vanilla extract/essence. Bila sudah rata dan sebati, masukkan pula tepung gandum yang telah diayak 3 kali bersama baking powder berselang seli dengan pes coklat yang kita sediakan tadi. Gaul hingga rata dengan menggunakan spatula atau senduk kayu pon boleh.

3.  Bakar dengan pada suhu 180 C selama 1 jam atau sehingga masak juga mengikut kapasiti oven masing masing. Jika nak hasil yang lebih lembab, boleh juga dibakar dengan kaedah double boiled atau bain marie (letak air panas dalam dulang). Saya bakar cam biasa jer guna api atas bawah. Cake ni memang agak lama sikit masaknya sebab adunannya lebih cair.




4.  Bila dah masak, sejukkan dulu dan bolehlah dibubuh Choc Ganache. Jangan tiru aksi saya ni yer laling semua. Aritu kes nak cepat, tak sempat cake ni nak sejuk dah ku bubuh ganache tu. Semua dah tak sabar nak makan. Meleleh leleh choc ganache tu jadinya. hehee..

5.  Untuk CHOC GANACHE pulak, kalini saya buatkan pekat sikit sebab nak memenuhi permintan nakdara tu nak bagi jadi rupa SELEKEH tu. Kalau nak Choc Ganache yang cam biasa tu boleh nengok resepinya kat SINI. Caranya, saya masakkan sebentar atas dapur dalam 80 gm whipping cream tawar dengan cara double boiled (dalam bekas yang berisi air panas). hingga nampak berbuih kecil kelilingnya. Kemudian masukkan 350 gm Dark Cooking Choc dan kacau hingga cair sebati. Selepas itu, masukkan 1 sudu besar Butter untuk mengilatkannya dan kacau sebati. Akhir sekali bolehlah diSELEKEHkan atas cake cekelat kita tu yer. 

Feedback dari dak Farrah, penggemar Choc Cake tegar yang cerewet tu; "Ni baru betul namanya Choc Cake ibu"..  Renung Renungkanlah..

SELAMAT MENCUBA.. (",)


Amacam?? Ada BERANN?? Jom Tiru Aksi Ganas nih..  YUMMEYYHHH.. ;P
~~Tiada kereta ku bawak kau jalan jalan~~Rumah ku pun tiada~~lalalalaa~~



8 comments:

Cheq Sue said...

hai akak... selekeh selekeh pun sangat menggoda tau... saya jarang betul bernasib baik dengan kek coklat, mesti ada silap kat mana-mana... :)

Marsita Yahya said...

salam,
yummm yummm yummm nyer kek ni
http://my-mintroom.blogspot.com/

rahel said...

Kek coklat yg gue suke..leh mkn byk ni....menawan kalbu...

Moiselle said...

sedapnye kak.. nak try jugak la..dah 2 recipe kek yg saya jumpa letak coffee.. sblm ni saya try red velvet.. kate utk bagi kek tu moist.. & mmg betul pun.. tak terjejas pun rasanye (x rasa pun coffee nye).. resipi akak ni tujuan nye pun sama ke?

Mamasya said...

Aslmkum sis Sheila. nengok kek penuh topping coklat ni....yummynya...

Anna Qawina said...

aslmkm kak...selekeh ke? semat je..hehe...janji sodap...

Mama Mya said...

Gambar yang last sekali tue yg palinggggggggggggg buat saya terliaurr...

sedapnyer!!!
tak nampak selekeh pun... cantik jer dimata saya...

:)

Unknown said...

Dah cuba resepi ni. Sangatttttt sedap :)